3.8.2 Wat hebben we bereikt?
- Het apparaat de PaspoMaat waarin reisdocumenten worden opgeslagen en waarmee deze op efficiënte manier worden uitgegeven is vervangen. Dit omdat de oude, na 10 jaar gebruik niet meer werd ondersteund. Ook het apparaat om gecontroleerd contant geld te kunnen ontvangen en wisselgeld terug te geven is na 10 jaar vervangen.
- Er zijn weer meer digitale formulieren gebouwd en ter beschikking gekomen zoals aanlevering gegevens voor BIBOB beoordeling, aanvraag evenementenvergunning, isolatiesubsidie voor VVE's en aanvraag uittreksel RNI (registratie niet ingezetenen) inclusief betalingsmogelijkheid buitenland, etc. Hiermee verloopt de dienstverlening sneller, kwalitatief beter en hebben we een lagere administratieve last.
- We hebben een kostendekkende nieuwe huwelijksvorm, het huwelijk zonder ceremonie, die qua prijsstelling beduidend lager ligt, voorbereid. Deze huwelijksvorm zal op 1 februari 2025 worden ingevoerd.
- We hebben de ontheffingen op het gebied van RVV (Reglement Verkeersregels en verkeerstekens) herzien. Dit was nodig i.v.m. de invoer van cameratoezicht om een autoluwe binnenstad te kunnen realiseren. Voor dit project zijn vanuit het KCC bovendien ruim 3.100 waarschuwingsbrieven verstuurd.
Indicator | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Waardering inwoners algehele dienstverlening | Almelo | 6,7 | *1 | 6,9 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,8 | ||||
Waardering inwoners digitale dienstverlening | Almelo | 7,0 | *1 | 7,0 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 7,0 | ||||
Waardering ondernemers algehele dienstverlening | Almelo | 6,7 | *2 | *2 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers geven voor de dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,5 | ||||
Waardering ondernemers digitale dienstverlening | Almelo | 7,2 | *2 | *2 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,2 | ||||
Bron: waarstaatjegemeente.nl |
De burger- en de ondernemerspeiling worden elk eenmaal per twee jaar uitgevoerd. Voor het laatst in 2021.
*1: In 2023 hebben we vanuit de gemeente Almelo geen burgerpeiling uitgevoerd. De burgerpeiling maakt o.a. gebruik van het AlmeloPanel. Sinds het invoeren van de AVG in 2018 is de bemensing van het AlmeloPanel niet meer representatief voor Almelo. Wijken, leeftijdscategorieën en migratieachtergronden zijn ondervertegenwoordigd. In november 2023 heeft er een campagne gelopen om mensen te vragen om lid te worden. Dat betekent dat de cijfers in onderzoeken na het opwaarderen van het AlmeloPanel anders zullen zijn.
Tot nu toe heeft de burgerpeiling net voor en tijdens de vakantie gelopen en kwam het resultaat in het najaar. Enschede en Hengelo zetten de burgerpeiling uit in het voorjaar.
Beide punten in overweging genomen is besloten om voor 2023, geen burgerpeiling uit te voeren.
In 2024 heeft de burgerpeiling nieuwe stijl plaatsgevonden. Daarbij kunnen door de nieuwe methodiek we geen groottevergelijking meer maken.
*2: De VNG is gestopt met de ondernemerspeiling en Almelo heeft daarom in 2023 geen ondernemerspeiling laten uitvoeren. Almelo gaat over op de MKB peiling MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Vanwege vernieuwing was deze peiling in 2023 en 2024 niet ter beschikking. Deze peiling zal daarom in 2025 worden uitgevoerd.
Indicator | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Waardering gemeentelijke klantfeedback alle gemeten producten en kanalen | Almelo | * | * | 9,2 | 9,1 | 9,1 |
Toelichting:
*Door de coronapandemie waren er voor de jaren 2020 en 2021 geen statistisch verantwoorde cijfers te produceren. Een groot deel van de klantfeedback wordt verzameld via apparatuur met een aanraakscherm. Deze apparatuur is gedurende de coronapandemie vanwege mogelijk besmettingsgevaar buiten werking gesteld. Eind september 2022 is de apparatuur weer in gebruik genomen. De cijfers over 2022 gaan daarmee over de maanden oktober t/m december.
De eigen indicator wordt gemeten na een baliebezoek. Een inwoner kan de dienstverlening met een groene (goed, =10 punten), een oranje (matig, = 5 punten) of een rode smiley (slecht, = 0 punten) waarderen.
Het getal geeft de gemiddelde waardering aan van alle binnengekomen reacties.