5.2 Wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden
Samenvatting
In 2024 zijn er geen separate delegatiebesluiten geweest. Wel is het register gewijzigd met het vaststellen van de programmabegroting voor 2025. Het meest actuele delegatieregister is terug te vinden in de bijlage bij de programmabegroting 2025. In 2024 is het mandaatregister geactualiseerd.
Inleiding
De gemeenteraad van Almelo besloot op 2 december 2014 dat een geactualiseerd delegatieregister jaarlijks bij de programmabegroting moet worden vastgesteld. In deze jaarverantwoording rapporteren we over eventuele wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden die in 2024 hebben plaatsgevonden. Dat is in overeenstemming met de informatie in onze raadsbrief van 26 januari 2016 (RAAD-3456 )
Aanpassing van het delegatieregister in 2024
Het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2025 is vastgesteld, is ten opzichte van het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2024 is vastgesteld, gewijzigd.
Ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet is in 2022 besloten om het wijzigen en uitwerken van het omgevingsplan in bepaalde gevallen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders (BW-9363 en RAAD-7286 ). Het delegeren is mogelijk op grond van de Omgevingswet omdat de raad een kaderstellende rol heeft en het college een uitvoerende. Het delegeren van het vaststellen van delen van het omgevingsplan sluit hierop aan. Dit besluit is in werking getreden bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet (1-1-2024) en bij de vaststelling van de programmabegroting voor 2025 opgenomen in het register. Tevens is aan het register de bevoegdheid toegevoegd voor het beslissen op aan de raad gerichte verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who).
Wijzigingen van de gemandateerde bevoegdheden in 2024
In het mandaatregister zijn de mandaten, volmachten en machtigingen opgenomen die op permanente grondslag door de burgemeester en het college zijn verleend. Het is ook mogelijk om in een afzonderlijk geval een mandaat te verlenen. Deze (incidentele) mandaten zijn niet in het register opgenomen. Het mandaatregister is toegankelijk via intranet en internet.
Op 27 februari 2024 heeft het college het register gewijzigd vastgesteld, met name vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het meest actuele register betreft document INT-90950 en is te raadplegen via de link: Gemeenteblad 2024, 101218 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) . Het mandaatregister wordt in 2025 opnieuw geactualiseerd.