2.2.1.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
0.1 Bestuur | 7.578 | 8.975 | 1.398 | N |
0.2 Burgerzaken | 2.805 | 2.816 | 10 | N |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 5.602 | 5.288 | -314 | V |
0.4 Overhead | 53.365 | 49.878 | -3.488 | V |
0.5 Treasury | -907 | 763 | 1.669 | N |
0.61 OZB woningen | 864 | 897 | 34 | N |
0.62 OZB niet-woningen | 110 | 143 | 33 | N |
0.63 Parkeerbelasting | 144 | 64 | -80 | V |
0.64 Belastingen overig | 178 | 179 | 1 | N |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 11 | 11 | N |
0.8 Overige baten en lasten | 586 | 146 | -441 | V |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 75 | 68 | -7 | V |
Totaal lasten | 70.400 | 69.228 | -1.172 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
0.1 Bestuur | -567 | -1.528 | -961 | V |
0.2 Burgerzaken | -1.612 | -1.793 | -181 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -7.391 | -6.955 | 436 | N |
0.4 Overhead | -8.293 | -7.821 | 472 | N |
0.5 Treasury | -24.194 | -24.439 | -245 | V |
0.61 OZB woningen | -11.500 | -11.283 | 217 | N |
0.62 OZB niet-woningen | -15.720 | -15.502 | 218 | N |
0.63 Parkeerbelasting | -2.069 | -2.157 | -89 | V |
0.64 Belastingen overig | -255 | -302 | -47 | V |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -225.103 | -226.372 | -1.268 | V |
0.8 Overige baten en lasten | -264 | -264 | - | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | - | - | - | |
Totaal baten | -296.969 | -298.415 | -1.446 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
0.1 Bestuur | 7.010 | 7.448 | 437 | N |
0.2 Burgerzaken | 1.193 | 1.022 | -170 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -1.789 | -1.667 | 122 | N |
0.4 Overhead | 45.072 | 42.057 | -3.015 | V |
0.5 Treasury | -25.101 | -23.676 | 1.424 | N |
0.61 OZB woningen | -10.636 | -10.385 | 251 | N |
0.62 OZB niet-woningen | -15.610 | -15.359 | 251 | N |
0.63 Parkeerbelasting | -1.924 | -2.093 | -169 | V |
0.64 Belastingen overig | -77 | -123 | -45 | V |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -225.103 | -226.360 | -1.257 | V |
0.8 Overige baten en lasten | 322 | -118 | -441 | V |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 75 | 68 | -7 | V |
Totaal saldo | -226.569 | -229.187 | -2.618 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Reserves | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
Storting reserves | 20.449 | 20.508 | 59 | N |
Onttrekking reserves | -29.748 | -22.770 | 6.977 | N |
Saldo reserves | -9.298 | -2.262 | 7.036 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de analyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten of uit meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
0.1 Bestuur
De bedrijfsvoeringskosten bij de griffie zijn ruim 200.000 euro lager dan begroot. In 2024 zijn de vacatures bij de griffie nog niet ingevuld. Niet voor alle vertrekkende medewerkers is direct een vervanger gekomen.
Er is bijgestort in de voorziening dat leidt tot een nadeel bij de lasten van 1,2 miljoen euro. Daartegenover hebben we ruim 900.000 euro ontvangen omdat in 2024 twee voormalig wethouders de leeftijd van 65 jaar bereikten en op dat moment keert de pensioenuitvoerder uit aan de gemeente. Het bedrag wordt toegevoegd aan onze voorziening.
0.2 Burgerzaken
Er zijn meer paspoorten verstrekt dan bij de slotrapportage was aangenomen. Verder zijn de legesopbrengsten uittreksels/verklaringen, verblijfsvergunningen en huwelijk hoger dan geraamd. De registraties van niet-ingezetenen zijn minder geweest dan geraamd. Per saldo hogere baten van 180.000 euro.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Er is een tekort ontstaan aan de batenkant door lagere huurinkomsten dan begroot en minder opbrengsten uit de verkoop van gemeentelijk vastgoed.
Het sportcentrum aan de Sluiskade is voor meer dan de helft gesloopt vanwege de bouw van het nieuwe zwembad, waardoor de huurprijs is verlaagd. Daarnaast is voor een aantal panden de indexatie lager uitgevallen dan begroot en hebben er geen verkopen plaatsgevonden die ten gunste kwamen van dit taakveld.
0.4 Overhead
Er is een tekort ontstaan van 289.000 euro door incidentele huisvestingskosten Stadhuis, waarbij aanvullende wensen en eisen tijdens de uitvoering naar voren zijn gekomen. Bijstorting in de voorziening verlofsparen resulteert in een nadeel van 261.000 euro.
Het restant voordeel op taakveld 0.4 Overhead van 3,565 miljoen euro wordt vrijwel volledig verklaard door lagere kapitaallasten en door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
0.5 Treasury
Als gevolg van onze positieve liquiditeitspositie is het in 2024 niet nodig gebleken om bestaande langlopende leningen te herfinancieren. Daarnaast hebben wij vanaf dit jaar liquide middelen tegen een aantrekkelijke rente uit kunnen zetten bij mede-overheden, met een voordeel op de rentebaten als gevolg. Het saldo van de externe rentebaten en externe rentelasten is hierdoor 245.000 euro voordeliger dan de begroting na wijziging. Aan de lastenkant is er een nadeel van 1,7 miljoen euro, aan de batenkant is er sprake van een voordeel van 245.000 euro.
Verder heeft er in de jaarrekening een neerwaartse correctie van de omslagrente plaatsgevonden. Deze correctie van 1,00% naar 0,00% wordt nader toegelicht in paragraaf 3.4 Financiering. Deze leidt ertoe dat de lasten op dit taakveld 1,958 miljoen euro hoger uitvallen dan geraamd. Hier tegenover staat een voordeel van gelijke omvang op de andere taakvelden. Het restant van de stelpost rente nieuwe geldleningen valt vrij in het rekeningresultaat, hetgeen een voordeel van 291.000 euro aan de lastenkant verklaart.
0.61 OZB woningen
Het nadeel wordt met name veroorzaakt door een hogere proceskostenvergoedingen voor beroep - en bezwaarprocedures. Deze worden als negatieve bate geadministreerd. Daarnaast is de ozb opbrengst iets lager dan verwacht.
0.62 OZB niet woningen
De areaaluitbreiding van niet-woningen is lager doordat de realisatie van een aantal bedrijfspanden later is dan verwacht.
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Ten opzichte van de begroting na wijziging is er sprake van een voordeel van afgerond 1,3 miljoen euro. Dit voordeel wordt voor 1,7 miljoen euro veroorzaakt door de decembercirculaire welke op 12 december is gepubliceerd (RAAD-8678 ). Deze kan niet meegenomen worden in de laatste raadsvergadering van het jaar waardoor de begroting 2024 hierop niet gewijzigd is. Daarnaast is er een nadeel van 95.000 euro op de verrekeningen van voorgaande jaren en is er naar aanleiding van de werkelijke afrekening een nadeel van 54.000 euro te melden op de specifieke uitkering stimulering sport.
0.8 Overige basten en lasten
De stelposten onvoorzien zijn in 2024 niet aangewend. Op dit taakveld leidt dit tot een voordeel van 136.000 euro ten opzichte van de begroting. Daarnaast waren een aantal bedragen gereserveerd die niet in 2024 zijn aangewend. Dit resulteert in een voordeel van 305.000 euro.
Saldo reservemutaties
Bij het saldo van de reservemutaties is er een nadeel ten opzichte van de begroting na wijziging van 7,0 miljoen euro. Dit nadeel is opgebouwd uit hogere stortingen van 59.000 euro en lagere onttrekkingen dan begroot van 6,977 miljoen euro.
De reserveonttrekkingen zijn 7,0 miljoen euro lager dan begroot, omdat er minder kosten zijn gemaakt voor meerjarige incidentele projecten. Bij deze meerjarige incidentele projecten kan het jaar van begroten namelijk afwijken van het jaar van realisatie. Gedurende de looptijd van het project zijn er elk jaar voor- of nadelen op het project die over de looptijd per saldo nul zijn.