Basisbegroting

Volksgezondheid en milieu

2.2.8.4 Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2024

2024

2024

N/V

7.1 Volksgezondheid

4.018

4.241

223

N

7.2 Riolering

10.590

10.437

-153

V

7.3 Afval

7.734

7.748

13

N

7.4 Milieubeheer

6.997

5.135

-1.862

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

563

541

-22

V

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2024

2024

2024

N/V

7.1 Volksgezondheid

-508

-541

-33

V

7.2 Riolering

-13.285

-13.081

203

N

7.3 Afval

-10.087

-10.021

67

N

7.4 Milieubeheer

-1.326

-2.499

-1.173

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-461

-445

16

N

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2024

2024

2024

N/V

7.1 Volksgezondheid

3.510

3.699

190

N

7.2 Riolering

-2.695

-2.644

51

N

7.3 Afval

-2.353

-2.273

80

N

7.4 Milieubeheer

5.670

2.636

-3.034

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

102

96

-5

V

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

7.1 Volksgezondheid
Het nadeel wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.

7.2 Riolering
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekking bij riolering. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.

In 2024 is er vanwege lagere lasten (203.000 euro) en hogere baten (161.000 euro), per saldo 364.000 euro minder onttrokken aan de egalisatievoorziening riolering. De totale onttrekking in de egalisatievoorziening riolering komt daarmee op 774.000 euro ten opzichte van 1,138 miljoen euro begroot. Het saldo van de egalisatievoorziening riolering komt daarmee op 5,576 miljoen euro per ultimo 2024.

De lagere lasten worden deels veroorzaakt doordat een deel van de geplande werkzaamheden en projecten niet is uitgevoerd, door onderbezetting (152.000 euro). Er is tijdelijke externe capaciteit ingehuurd om de achterstanden in te lopen en wordt gewerkt aan een structurele en adequate invulling van de benodigde inzet. In 2024 zijn de kosten voor kwijtschelding 51.000 euro lager dan begroot.
Aan de batenkant is er sprake van een voordeel van 161.000 euro, waarvan 116.000 euro als gevolg van niet
geraamde inkomsten uit de aanleg van rioolaansluitingen. De overige hogere inkomsten houden onder andere verband met hogere rioolheffingen als gevolg van minder leegstand.

7.3 Afval
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekking bij afval. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening afval.
Het negatieve saldo van baten en lasten wordt onttrokken aan de egalisatievoorziening. Na de onttrekking  van het saldo van afgerond 190.000 euro komt de voorziening eind 2024 op 2,8 miljoen euro. In de begroting 2024 werd een onttrekking van circa 344.000 euro aan de voorziening geraamd.
De belangrijkste verklaringen voor de afwijking ten opzichte van de begroting zijn:

  • Minder kwijtschelding dan begroot (80.000 euro voordelig).
  • Prullenbakkenvergoeding is uitgekeerd (70.000 euro voordelig), maar de uitgaven worden verwacht in 2025.
  • Diverse kleine verschillen.

Het resterende saldo op taakveld 7.3. afval houdt verband met het feit dat een deel van de baten en lasten met betrekking tot afval, conform BBV, op andere taakvelden wordt verantwoord (kwijtschelding, compensabele BTW).

7.4 Milieubeheer
Het voordeel bij milieu wordt verklaard door lagere kapitaallasten en door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 11:02:00 met de export van 07/04/2025 10:55:21