2.2.6.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 4.110 | 4.289 | 180 | N |
5.2 Sportaccommodaties | 1.638 | 1.404 | -235 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.781 | 3.795 | 1.014 | N |
5.4 Musea | 48 | 39 | -9 | V |
5.5 Cultureel erfgoed | 54 | 42 | -12 | V |
5.6 Media | 2.755 | 2.609 | -146 | V |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 8.996 | 8.592 | -404 | V |
Totaal lasten | 20.382 | 20.770 | 388 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | -242 | -210 | 32 | N |
5.2 Sportaccommodaties | -468 | -280 | 188 | N |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | - | -622 | -622 | V |
5.4 Musea | - | - | - | |
5.5 Cultureel erfgoed | - | - | - | |
5.6 Media | -511 | -291 | 220 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | - | -103 | -103 | V |
Totaal baten | -1.221 | -1.506 | -285 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | N/V | ||
5.1 Sportbeleid en activering | 3.868 | 4.080 | 212 | N | |
5.2 Sportaccommodaties | 1.170 | 1.124 | -46 | V | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.781 | 3.173 | 392 | N | |
5.4 Musea | 48 | 39 | -9 | V | |
5.5 Cultureel erfgoed | 54 | 42 | -12 | V | |
5.6 Media | 2.243 | 2.318 | 74 | N | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 8.996 | 8.489 | -507 | V | |
Totaal saldo | 19.161 | 19.264 | 103 | N | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
5.1 Sportbeleid en activering
Het nadeel wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
5.2 Sportaccommodaties
De afwijking op dit taakveld wordt verklaard doordat de afwikkeling van een opstalrecht met Heracles Almelo meer tijd kost dan verwacht. Op basis van het opstalrecht moet Heracles Almelo diverse boekwaardes vergoeden aan de gemeente. Door de langere doorlooptijd heeft deze vergoeding nog niet plaatsgevonden en is er zowel aan de baten- als aan de lastenkant sprake van een tekort. Inmiddels is de overeenkomst voor het opstalrecht gesloten, waardoor de vergoeding door Heracles Almelo op korte termijn wordt voorzien.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Het nadeel wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
5.6 Media
Het nadeel wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Het voordeel op de lasten wordt voor 783.000 euro verklaard door lagere kapitaallasten en de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten. Daartegenover staat een nadeel op de lasten van 379.000 euro, welke voor 173.000 euro veroorzaakt wordt door een incidentele verplichte bijdrage aan Recreatieschap Twente ten behoeve van de beschoeiingen bij de recreatieparken Het Hulsbeek en Het Rutbeek. Dit besluit is met meerderheid van stemmen genomen in het algemeen bestuur. Almelo heeft tegen dit voorstel gestemd. Het restant van het nadeel op de lasten wordt verklaard door incidenteel hogere onderhoudslasten voor de tractiemiddelen (113.000 euro) en incidenteel hogere onderhoudskosten in de wijken (93.000 euro). Het voordeel op de baten wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele verkoopresultaten tractie.