Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.4 Wegen

Verharding & Civieltechnische kunstwerken

Beleidskaders

Projecten verhardingen in 2024:
De belangrijkste projecten die gerealiseerd zijn, zijn:

  • Groot onderhoud Van Rechteren Limpurgsingel;
  • Groot onderhoud Ootmarsumsestraat;
  • Onderhoud kruispunt Brugstaat kanaal NZ;
  • Groot onderhoud Bleskolksingel;
  • Reconstructie kruispunt Hofstraat;
  • Reconstructie Bornsestraat Bornerbroek.

Naast de nodige projecten is er afgelopen jaar wederom op basis van objectieve inzichten en een duidelijke strategie invulling gegeven aan de onderhoudsopgaven om de beoogde prestaties van de verharding waar te maken. Actuele inzichten laten zien dat de strategie op technisch vlak zijn vruchten begint af te werpen en dat de gemiddeld kwaliteit van het areaal verbeterd en dat we inlopen op het achterstallige onderhoud.

Civieltechnische kunstwerken

Projecten Civiel Kunstwerken 2024
Het meest omvangrijke project dat in 2024 gestart is is de vervanging van de Schoklandbrug in het centrum van Almelo. Daarnaast is er aan tal van objecten regulier onderhoud uitgevoerd en zijn er kleinere vervangingsopgaven ingevuld aan bijvoorbeeld diverse beschoeiingen zodat deze objecten maximaal kunnen bijdragen aan de verwachte prestaties op de langere termijn.

Openbare verlichting

Beleidskaders

  • Beleidsplan openbare verlichting 2006
  • Beheerplan 2020 – 2024
  • ROVL2011 (Nederlandse richtlijn openbare verlichting)

Projecten openbare verlichting 2024

  • Centrum vervangen masten en armaturen
  • Dollegoor vervangen armaturen
  • Bedrijvenpark Twente vervangen armaturen
  • Aadorp West vervangen armaturen
  • Markgraven vervangen armaturen
  • Schelfhorst (ten westen van Buitenhof) vervangen masten en armaturen

Met deze laatste opdrachten is de versnelde omzetting openbare verlichting van conventioneel naar LED afgerond en zijn ruim 11.000 armaturen vervangen in de periode 2020-2024.

Verkeersregelinstallaties (VRI)
 
Beleidskaders

  • Beheerplan verkeersregelinstallaties 2020 – 2023
  • G.V.V.P. 2008 – 2015
  • Mobiliteitsvisie 2020
  • NKG

Projecten verkeer gerealiseerd in 2024:
De belangrijkste projecten die gerealiseerd zijn, zijn:

  • F35 gedeelte Bellavistastraat – Nieuwstraat;
  • De verkeersregelinstallaties op de volgende kruispunten zijn vervangen;
    • Brugstraat – Sluiskade NZ – Sluiskade ZZ - Noordikslaan, inclusief reconstructie kruispunt;
    • Eilandsbrug – Kolthofsingel – Turfkade – Haven NZ;
    • Acaciaplein – Nachtegaalstraat;
    • Weezebeeksingel – Nijreessingel – H. Roland Holstlaan inclusief reconstructie kruispunt;
    • Wierdensestraat – Almelosestraat;
    • Roland Holstlaan – Ambachtstraat, inclusief reconstructie kruispunt;
  • Camerahandhaving binnenstad 1 e fase;
  • Snelheidsremmende maatregelen Vriezenveenseweg;
  • Aanpassing Bornsestraat Bornerbroek (experiment GOW30);
  • TINA5 fase 1 uitgerold bij 23 VRI’s (TINA5 is een systeem waarmee de uitwisseling van data tussen vri en gebruikers wordt gefaciliteerd);
  • Verbeteren fietsveiligheid Bornerbroeksestraat tussen Kleine Bunder en rotonde Ambachtstraat.

Ontwikkelingen
In 2024 is gestart met het opstellen van de nieuwe mobiliteitsvisie. Naar verwachting wordt deze rond de zomer van 2025 vastgesteld. Daarnaast is de samenwerking op gebied van 'Doorstroming Als Een Service' (DAES) verlengd en wordt deze geïntensiveerd, waardoor meer taken op gebied van verkeersmanagement/verkeersregelinstallaties bij de betrokken partners worden ondergebracht.
De Bornsestraat in Bornerbroek is in het kader van onderhoud aangepast en ingericht als GOW30. Dit is een nieuwe categorie wegen in Almelo. Het is een tussencategorie waar rekening gehouden wordt met de bereikbaarheid voor bijvoorbeeld vrachtverkeer en hulpdiensten, maar waar wel 30 km/u als snelheid geldt. Dit experiment zal in 2025 worden geëvalueerd.
In 2024 is de 1 e fase van TINA5 afgerond. De 2 e fase is qua uitvoer gestart en wordt in 2025 afgerond.
In 2024 is het middengedeelte van de H. Roland Holstlaan aangepast en is gestart met de aanbesteding van de volgende fase van de H. Roland Holstlaan. Oorspronkelijk zouden deze werkzaamheden in 2025 uitgevoerd worden, maar door de lange levertijden bij nutsbedrijven worden deze werkzaamheden doorgeschoven naar 2026.
De F35 Wierdensestraat heeft vertraging opgelopen, doordat het ontwerp in verband met beschermd stadsgezicht aangepast moest worden. De kosten voor de aanleg zijn hoger geworden. De gemeenteraad heeft 1 miljoen euro extra beschikbaar gesteld. Realisatie volgt in 2025/2026.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 11:02:00 met de export van 07/04/2025 10:55:21